In verband met zwangerschapsverlof t/m 1 juni 2022 is het niet mogelijk om te komen sporten of voedingsafspraken te maken. Wel kun je contact opnemen om informatie in te winnen als je daar behoefte aan hebt.

8 tips om te voorkomen dat je in slaap valt bij het thuiswerken achter de computer

Gepubliceerd op 2 november 2020 om 14:38

Sinds de coronatijd is thuis werken een hele normale zaak geworden. Vaak houdt dat thuis werken in dat je in plaats van op kantoor, vanuit huis belt met belangrijke personen, online meetings hebt en al het andere computerwerk vanaf je eigen laptop of computer doet. Niet iedereen is even blij met het thuiswerken, maar ik kan er de voordelen wel van in zien: het scheelt reistijd, je hoeft er niet altijd tiptop uit te zien en in de pauzes (als je die neemt) kun je echt even ontspannen.

Ik was thuis werken sowieso al wel gewend (want dat heb je met een bedrijfje in huis), maar sinds ik me bezig houd met het maken van online programma's en minder klanten voor personal training heb, zijn het aantal uren dat ik per dag achter de computer doorbreng aanzienlijk gestegen. Ik merk het soms 's avonds aan mijn ogen: die zijn dan droog, branderig en vermoeid en ik snak er dan echt naar om mijn lenzen uit te doen. Maar nu het herfst is en we op weg zijn naar de winter is er nog een ander bijkomend nadeel aan dat thuis werken: de dagen zijn soms redelijk donker. En dan bedoel ik geen figuurlijke donkere dagen, nee, letterlijk donkere dagen waarop het veel regent en je overdag met de lampen aan zit. En daar word ik altijd zo slaperig van! En zeker als het dan ook nog koud is en de kachel lekker staat te branden. Heb jij dan nog zin om te werken? Grote kans van niet. Helaas loont het niet om niks te doen gedurende je thuiswerkdag (en je baas is er ook niet blij mee), dus hier wat tips om de hele dag lekker productief te blijven.

 

1. Sta elk uur even op

Je hoeft niet elk uur een rondje te gaan hardlopen, maar zorg wel dat je één keer per uur eventjes vanachter je bureau vandaan komt en even de benen strekt. Even naar boven lopen om iets te pakken of even naar een andere kamer om daar even een minuutje iets te drinken. We roesten namelijk algauw vast achter onze computer en de tijd tikt ongemerkt voorbij terwijl je werkt. Hoe langer je achter elkaar zit, hoe stijver je lichaam wordt. Sta dus elk uur even op en kom even in beweging. Je kunt ook even staand werken of terwijl je aan het bellen bent even door het huis wandelen. Bang dat je hiermee kostbare tijd verliest? Dat valt wel mee. Die twee minuten dat je even beweegt en dus technisch gezien even pauze hebt zorgen ervoor dat je als je terugkomt weer met nieuwe energie verder kunt. Als je niet tijdens dat bewegen ineens andere dingen gaat doen, tenminste. Vind je het lastig om op te staan tijdens het werk? Dwing jezelf dan elke keer als je je telefoon pakt om bijvoorbeeld whatsapp te checken op te staan en een klein rondje te lopen. Win-winsituatie als je hierdoor ook je telefoon wat meer laat liggen ;)

 

2. Drink voldoende water

Misschien een open deur, maar het komt je concentratie ten goede als je voldoende water drinkt. Mensen die al eens bij mij geweest zijn weten waarom ik zo'n fan ben van water drinken. Als je stil zit en gefocust bezig bent merk je minder dat je dorst hebt, waardoor je misschien nog minder drinkt dan normaal. Maar ook als je niet continu in beweging bent verlies je vocht, dus het is belangrijk om dit regelmatig aan te vullen. Zet een flesje binnen handbereik en neem hier af en toe een paar flinke slokken van. Je zult merken dat als je voldoende gehydrateerd bent, je minder de neiging hebt om slaperig te worden.

 

3. Zet de kachel niet te hoog

Hoe warmer het in de kamer is, hoe lomer we vaak worden. Ook al is het nog zo verleidelijk, zet de kachel niet te hoog. Zeker als dan ook nog het zonnetje op het raam schijnt kan dit enorme slaap in de hand werken. Trek liever een extra trui aan als je het koud hebt of loop even een paar keer de trap op en neer. Van veel stil zitten krijg je het namelijk ook koud. Een ideale temperatuur is 18-19 graden. Loopt de temperatuur ver op boven de twintig zul je algauw beginnen te knikkebollen.

 

4. Zorg voor frisse lucht

Nog zo'n open deur! Maar je zult je prettiger voelen en meer gefocust kunnen werken als de lucht om je heen fris en koel is. Ken je zo'n vieze, warme benauwde lucht in een kamer waar bijvoorbeeld net een vergadering is geweest? Brrrrr. Behalve dat het ook gewoon niet zo prettig aanvoelt, word je van een muffe lucht ook algauw erg loom. Zet dus lekker een raampje open of laat alles tien minuten even doorwaaien. Wedden dat je je daarna weer verfrist voelt? En je brengt gelijk de temperatuur omlaag als je de kachel te hoog had staan!

 

5. Zet de helderheid van je scherm niet te hoog

Helaas is het niet bij elke bedrijfscomputer mogelijk, maar de meeste laptops en pc's hebben deze functie gelukkig wel: het instellen van de helderheid van het beeldscherm. Zeker aan het einde van de dag kunnen je ogen erg moe worden, waardoor je je in het algemeen al at vermoeider gaat voelen. Het verlagen van de helderheid kan dit helpen voorkomen. Het scheelt vaak ook in de hoofdpijn die je wel eens krijgt van het teveel staren naar je beeldscherm. Op sommige computers kun je ook de achtergrond zwart en de tekst wit maken: het omkeren van de kleuren. Dat is ook fijn voor je ogen.

 

6. Voorkom teveel koffie of zoetigheid

Sowieso is 'te' nooit goed, maar als je tijdens het werk veel koffie drinkt of regelmatig op zoete dingen zoals dropjes aan het kauwen bent, kun je je vermoeidheid verergeren. Koffie en snoep hebben namelijk op het moment dat je ze neemt even een enerverende werking (koffie door de cafeïne, snoep door de suiker), maar als dat is uitgewerkt voel je je deze energie ook weer wegebben. Als je dat weer compenseert met nog meer snoep of koffie kom je in een vicieuze cirkel terecht die vreselijk uitputtend is voor je lichaam en uiteindelijk alleen maar averechts werkt. Zorg dus voor regelmaat in wat je eet of drinkt en hou de eettijden aan die je op kantoor ook zou hebben.

 

7. Blijf niet in pyjama of 'chillkleren' rondlopen

Hoe verleidelijk het ook is, kleed je liever gewoon aan op het moment dat je dat ook zou doen als je naar kantoor zou gaan. Ik ben zelf erg goed in in mijn joggingbroek en een super dikke trui blijven rondlopen, maar je blijft dan ongemerkt toch in de zondagse luiermodus. Jezelf toch gewoon aankleden en/of opmaken helpt bovendien ook om het gewone ritme aan te houden en geeft jezelf een seintje dat het werktijd is. Hierdoor zul je ook makkelijker aan de slag kunnen en beter gefocust blijven. Als je in pyjama rond blijft lopen zul je waarschijnlijk meer dan je wilt blijven verlangen naar die lekkere bank en dat dekentje. Kleed je op werkdagen aan en geniet in het weekend van je welverdiende zondagse kloffie!

8. Doorbreek de stilte met ambience geluid

Ambi-wat? Ambience geluid, de perfecte oplossing om de stilte te doorbreken en jezelf het gevoel te geven dat je op kantoor zit. Ambience betekent omgevingsgeluid, en kan echt bijdragen aan de focus en het werk-gevoel. Afhankelijk van je humeur kun je soms  beter werken in de stilte of juist met muziek, maar voor de momenten dat je daar tussenin zit zijn deze nagebootste omgevingsgeluiden echt een aanrader. Deze en deze zijn een paar van mijn favorieten. Bibliotheek- en natuurgeluiden zijn ook fijn, maar die zijn wat stiller en kunnen slaperigheid juist in de hand werken als je al een beetje moe aan het worden bent. Toe aan een oppepper? Luister dan naar instrumentale uptempo muziek. Daar heb je er genoeg van op youtube. Gewone liedjes zijn erg leuk, maar kunnen je afleiden van je werk. Toe aan rust? Dan is de stilte natuurlijk perfect.

 

Zo, hopelijk heb je iets aan mijn tips voor de moeilijkste dagen. Deze tips zijn trouwens ook erg goed bruikbaar als je wel gewoon op kantoor werkt. Tenminste, je zult niet snel in je pyjama naar je werk gaan, maar elk uur even opstaan bijvoorbeeld is altijd een goed idee. Werkse vandaag en stay awake!

Tot de volgende keer!

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.