In verband met zwangerschapsverlof t/m 1 juni 2022 is het niet mogelijk om te komen sporten of voedingsafspraken te maken. Wel kun je contact opnemen om informatie in te winnen als je daar behoefte aan hebt.

Afvallen & gezonder eten

 

Denk eens aan een aantal jaar geleden. Toen werd men massaal opgeroepen om vetvrij te gaan eten, omdat je van vet aan zou komen. Later is dat met behulp van onderzoek weer ontkracht. Of denk eens aan Sonja Bakker. Een kant en klaar dieet voor enkele weken, tussendoor honger lijden en zodra het dieet klaar is linea recta terug naar je oude gewicht en weer opnieuw kunnen beginnen. En dan heb je nog de maaltijdrepen van Atkins, of de commerciële visie van Herbalife, eiwitshakes waarbij de kilo's eraf zouden moeten vliegen. En vergeet dan niet de sapkuren, WeightWatchers, de schijf van vijf, het Paleo dieet, eten volgens de voedselzandloper, koolhydraatarm of eiwitrijk eten. En daarnaast zul je ongetwijfeld nog meer manieren en visies hebben. Op zich niet raar als je door de bomen het bos niet meer ziet.

 

Afvallen kan met tientallen voedingsprogramma's. Maar wat is nou juist en  wat werkt nou écht?
Het stomme van al deze diëten en mogelijkheden is dat ze allemaal goede én slechte dingen in zich hebben. Tenminste, ik raad je niet aan om op eiwitrepen en -shakes te leven, maar in feite draait het bij elk dieet om hetzelfde: minder calorieën binnen krijgen dan dat je per dag verbruikt. En dat is nou net een van de weinige dingen die je nodig hebt. Je hebt geen duur dieet of strakke, voorgeschreven eetschema's nodig. Natuurlijk kunnen ze je op weg helpen. Maar waar het echt om gaat is: wat past bij jou? Hoe is je leefstijl, zorg je goed voor jezelf en geef je je lichaam de kans om af te vallen? Welke voedingskeuzes maak je en eet je gevarieerd? Beweeg je voldoende? En heb je jezelf de tijd gegeven bewust te worden van wat je doet, zodat je het vol kunt houden?

 

Je valt niet af om gezonder te worden. Je wordt gezonder zodát je kunt afvallen

Mijn visie is: elk lichaam is in staat om gewicht te verliezen. En dat zal het ook doen, zo lang jij je lichaam daar de kans voor geeft. Het lichaam zal niet zomaar op commando ineens gewicht verliezen. Nee, daar wil het iets voor terug: gewichtsverlies in ruil voor voedzame , natuurlijke maaltijden waar het zichzelf mee kan voeden en dagelijkse lichaamsbeweging. Afhankelijk van hoe gestrest jouw lichaam is, zal het vet (voedingsstoffen) vast blijven houden op het moment dat het niet ''veilig'' lijkt voor het lichaam of af te vallen. Dat is een natuurlijk mechanisme wat we tegenwoordig niet meer nodig hebben. De mens is gebouwd op schaarste, en heeft vetreserves voor in hongerige tijden. Wij kennen deze tijden niet meer in onze maatschappij, maar dat weet ons lichaam niet. Dus als jij structureel weinig en onregelmatig eet, dan gaat jouw lichaam tekorten oplopen en automatisch over op de overlevingsmodus. Of als je gewend bent veel producten zonder voedingswaarde te eten (chips, koek, kant en klaar voedsel, frituur) dan blijft je lichaam oneindig vragen om voeding. Waardoor jij onverzadigbaar bent en niet meer kan stoppen met eten. Herkenbaar?

Je moet je lichaam dus een handje helpen. En ja, dat kost tijd. En misschien val je wel al op dag 1 af. Maar hou er rekening mee dat elk lichaam anders is en dat het bij niemand op dezelfde manier zal gaan. Ik geloof daarom ook niet in diëten, maar wel in het blijvend aanpassen van je voedingspatroon, op een manier die bij je past. Als je gezonde keuzes leert maken, je voeding permanent aan leert passen en gezonde gewoontes aanleert, gaat afvallen als vanzelf en voel je je als nieuw.

 

 

Deze ingrediënten heb je nodig om op een gezonde manier af te kunnen vallen:

1. Drie volwaardige, voedzame maaltijden per dag. Dus niet alleen wat sneetjes brood met worst gedurende de dag.

2. Voldoende beweging, zowel spierversterkende oefeningen (kracht) als cardio.

3. Zo min mogelijk snoepen en bewerkte, gefabriceerde producten zoals frisdrank en chips zoveel mogelijk vermijden. Voorzie je lichaam van échte voeding.

4. Zorgen dat de hoeveelheid energie (calorieën) die je binnenkrijgt, minder is dan de hoeveelheid die je verbruikt. Dit houdt dus niet in dat je weinig of niks moet gaan eten! Van gezonde voeding kun je bijna niet teveel eten.

 

Waarom dit wel werkt
Ik heb nu verteld hoe ik denk en hoe mijn visie is. Dit is tevens de manier waarop ik jou van begeleiding zal voorzien in mijn praktijk. Mijn kennis bestaat uit de goede, nuttige dingen van verschillende onderzoekers en voedingsdeskundigen en natuurlijk de basiskennis van het menselijk lichaam en voedingsleer. Als jij je aanmeldt, gaan we samen aan de slag om op een haalbare, langzame maar effectieve manier een gezonder gewicht en hogere energielevels kunnen bereiken. Je gaat niet diëten, maar gaat leren hoe je een gezond leefpatroon ontwikkelt, zodat je het diëten voor eens en altijd aan de kant kunt gooien. Ik leer je essentiële dingen en vaardigheden die nodig zijn om  blijvend een gezond voedingspatroon kunt ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld maar aan de kennis van koolhydraten, eiwitten en vetten. Als je hier niets van snapt kun je nooit volwaardige voeding voor jezelf samenstellen. Of het begrijpen en lezen van etiketten. Zonder deze vaardigheid zul je in de winkel nog steeds in de trucjes van de voedingsindustrie trappen en jezelf alsnog ongemerkt met toevoegingen en suikers, en dikmakers voeden. En ga zo maar verder. Dit is gelijk ook waarom veel diëten niet werken. Je moet bewust zijn van wat je doet en het moet haalbaar zijn, wil het blijvend lukken. 

 

Wil jij het probleem ook bij de kern aanpakken en nu écht eens leren hoe je gezonder kunt worden zodat je kunt afvallen? Dan raad ik je aan gebruik te maken van mijn gecombineerde Voeding- en Sportprogramma van 6 weken. Hiermee geef ik je de eerste handvatten die je nodig hebt voor jouw persoonlijke verandering.

 

 Ja, ik wil met gegarandeerd succes aan de slag!